کد مطلب:180073 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:222

نامه ی تند امام سجاد به عالم درباری
از گفتنیها در این راستا اینكه: محمد بن مسلم معروف به «زهری» از فقها و علما و هوشمندان معروف عصر امام سجاد علیه السلام بود. نظر دانشمندان درباره ی مذهب او مختلف است. دانشمند محقق صاحب روضات، پس از بررسی بسیار می گوید: «زهری، در آغاز از علمای اهل تسنن و از دانشمندان دربار آل مروان بود ولی در اواخر عمر از ارادتمندان امام سجاد علیه السلام شد. و از بركات وجود آن حضرت بهره مند می شد. سرانجام در 17 رمضان سال 124 از دنیا رفت.» [1] .

در آن هنگام كه زهری با دربار عبدالملك و... رفت و آمد داشت، امام سجاد علیه السلام نامه ی تند و هشدار دهنده ای برای او نوشت كه در اینجا به ذكر چند فراز از آن نامه می پردازیم:

«... آنها (طاغوتها) به دنیای تو طمع كرده اند، حب دنیا و مقام پرستی، تو را به آنها پیوند داده است. چرا از چرت و خمیازه بیدار نمی شوی، آیا این است حق شناسی تو نسبت به بار گران مسؤولیت علم و دانش، كه خداوند بر دوش تو نهاده است؟!...

ترس بسیار دارم كه تو از آن گروهی باشی كه خداوند درباره ی آنها فرمود:

اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیاً:

«نماز را ضایع كردند، و به دنبال شهوتها رفتند، و به زودی به



[ صفحه 100]



كیفر گمراهی خود می رسند.» (مریم / 59)

... آنها تو را پلی برای بلاهایشان نمودند و از تو به عنوان نردبان كجرویهای خود استفاده كردند. ای عالم دین فروخته! كاری كه به دست تو می كنند، از عهده ی خصوصی ترین وزیرانشان ساخته نیست، زنهار! كه تو را محور بیدادگریهای خود نسازند...» [2] .


[1] سفينة البحار، ج 1، ص 573.

[2] تحف العقول، ص 313 - 317.